Op bezoek in een anderhalve-meter-zorgomgeving

Klaar voor het ontvangen van bezoekers; de bezoekreis

Sinds 11 mei mag een eerste groep verpleeghuizen in beperkte mate bezoek toelaten. Waar moet je dan allemaal rekening mee houden? AAG ontwierp een handige visual van de bezoekersreis. Ga met de cursor over de cijfers hieronder voor een extra toelichting.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1

Het is belangrijk om het bezoek te reguleren. Dit om te voorkomen dat er op een zelfde moment te veel bezoek in het gebouw of op een afdeling is. Daarnaast is het goed om de potentiële bezoeker vooraf al te informeren over de op de locatie geldende gedragsregels en protocollen. Belangrijke onderwerpen zijn bijvoorbeeld: moet het bezoek een mondkapje ophebben voordat diegene de locatie betreedt? In hoeverre moet bezoek afstand houden tot de cliënt (aanraken, knuffelen) en hoe zien we daar op toe? Is er één vaste bezoeker of is alle bezoek welkom? Zo is de bezoeker vooraf goed geïnformeerd en kan hij/zij zich goed voorbereiden. Stel dus vast hoeveel bezoekers tegelijk op een afdeling mogen komen. Bepaal de tijdsloten per afdeling, maar ook voor ruimten, zoals een restaurant waar meerdere cliënten die wel van de afdeling af kunnen c.q. mogen bezoek kunnen ontvangen. Gebruik een app of een button op de website waar de bezoeker een bezoekafspraak kan plannen. Deel hier de eerder genoemde informatie (protocollen en gedragsregels) voordat een bezoeker een afspraak kan inplannen.

2

De potentiële bezoeker geeft via de app of website aan wanneer hij/zij graag op bezoek wil komen. In die app zijn aan de achterkant de tijdsloten ingeregeld en is het maximaal aantal bezoekers dat tegelijk op een afdeling mag zijn vastgelegd. Door het inplannen van de afspraak kunnen de afdeling en de receptie zien wie wanneer op bezoek komt. Als bezoek in het restaurant gepland wordt, heeft het horecapersoneel ook inzicht in de toeloop. Werk ook hier met tijdsloten en houd rekening met de eetmomenten van cliënten indien dat weer (op veilige afstand) in het restaurant gaat plaatsvinden. Het is belangrijk om per afdeling vast te stellen waar cliënt en bezoeker elkaar kunnen of mogen ontmoeten. Indien de cliënt niet van de afdeling af mag of kan, dan is het advies om bezoek op de kamer van de cliënt te laten plaatsvinden om zo het contact tussen bezoek en andere cliënten te minimaliseren. Een aandachtspunt voor het personeel hierbij is dat de gangen zoveel mogelijk leeg zijn bij aankomst en vertrek van bezoek. Als de cliënt van de afdeling af kan of mag, dan is ontmoeting in een restaurant of centrale ontmoetingsruimte mogelijk, mits de opstelling van de tafels en stoelen voldoet aan de anderhalve-meter-richtlijn.

3

Bij het arriveren op de locatie is het verstandig om ervoor te zorgen dat bezoekers veilig kunnen parkeren en dat de bezoeker, waar nodig, instructies krijgt. Zo verloopt het parkeren of stallen van de fiets zo soepel mogelijk. Verwijs vanaf het (parkeer)terrein naar de kortste route richting de entree of afdeling. Het kan zijn dat instructies op matrixborden nodig zijn, rijroutes aangepast moeten worden of dat met behulp van lijnen op wegdek of stoep de gewenste looproute wordt aangegeven.

4

Als bezoek richting de entree van de locatie loopt, is het nodig om de gewenste looproute aan te geven, afhankelijk van de situatie. Bijvoorbeeld om binnenkomend en uitgaand verkeer te scheiden, maar ook om te voorkomen dat er te veel mensen bij de balie van de receptie komen te staan. Instructie en markeringen op de vloer helpen hierbij.

5

Geef bij binnenkomst de geldende gedragsregels aan, het liefst zo visueel mogelijk met pictogrammen en plaats bij de entree een desinfectiepaal waar iedere bezoeker zijn handen desinfecteert.

6

Voor een snelle doorstroming en afhandeling van de bezoekersstromen is het aan te bevelen om de receptie of gastvrouw en duidelijke rol hierin te geven. Deze persoon checkt eerst of de bezoeker een afspraak heeft. Zo niet, dan kan de medewerker deze persoon op een klantvriendelijke manier vertellen dat bezoek zonder afspraak helaas niet mogelijk is gezien de omstandigheden. Het vergt aandacht om de receptiemedewerkers of de gastvrouw hierin te trainen c.q. te instrueren en te coachen.

7

De receptie of gastvrouw kan in het systeem zien voor wie de bezoeker komt en waar de ontmoeting gepland staat. Is dat op de afdeling? Dan instrueert de receptie/gastvrouw de bezoeker over de te volgen route en om daar vooral niet van af te wijken. Vindt de ontmoeting in het restaurant of centrale ontmoetingsruimte plaats? Dan wordt het bezoek daarheen verwezen door de gewenste looproute aan te geven inclusief eventuele specifieke instructies. Weet de bezoeker de weg niet? Dan wordt deze naar de plek begeleid. De cliënt wordt indien nodig door personeel van de afdeling of door een vrijwilliger begeleid van de afdeling naar het restaurant.

8

Afhankelijk van waar de ontmoeting plaatsvindt, wordt het bezoek opgevangen door personeel van de afdeling of horecapersoneel van het restaurant. Het personeel van de afdeling ziet erop toe dat de ontmoeting op de kamer van de cliënt plaatsvindt en het bezoek zich aan de afgesproken bezoektijd houdt. In het restaurant ontvangt het horecapersoneel het bezoek en houdt in de gaten of bezoek en cliënt op een veilige plek gaan zitten conform de indeling van de ruimte. Ten aanzien van koffie en thee is het verstandig om na te denken hoe dit veilig kan. Als je het de bezoeker zelf bij de bar laat halen, dan is het risico dat het bezoek niet overal anderhalve meter afstand houdt. Bij bediening aan de tafel komt het horecapersoneel dichtbij. Een mogelijke oplossing kan zijn om koffie en thee op een serveerwagen naar de tafel te brengen, zelf weg te lopen en het bezoek het van de serveerwagen af te laten halen. Daarna kun je de serveerwagen weer meenemen.

9

Bij vertrek van het bezoek wordt het bezoek door afdelingspersoneel of horecapersoneel geïnstrueerd over de te nemen route richting de uitgang. Deze kan, in verband met gewijzigde looproutes in het gebouw, wel eens anders zijn dan het bezoek gewend is. Bij de uitgang is een mogelijkheid om bij vertrek ook weer even de handen te desinfecteren en is visueel zichtbaar hoe het bezoek moet lopen om het binnenkomend verkeer niet te dicht te naderen.

10

Omdat het allemaal nieuw is en het wel conform de corona-/hygiënemaatregelen verloopt, maar er niet altijd voldoende aandacht is voor de belevenis van de bezoeker, is het goed om de bezoeker te vragen hoe diegene het bezoek in deze bijzondere situatie ervaren heeft. Verstuur vanuit het afsprakensysteem een mailtje met een paar vragen naar de bezoeker.

Het plannen van bezoek is eenvoudig mogelijk via bijvoorbeeld datumprikker.nl. Wij maakten hiervoor een handige ‘how-to’; download hier het PDF-bestand.

Meer weten over de bezoekreis in een anderhalve-meter-zorgomgeving? Kijk op aag.nl.

Je mening delen

5 antwoorden
  1. Nicola Offergelt
    Nicola Offergelt zegt:

    Mooie en handige visual! Er wordt gesproken over een app voor bezoek om afspraken te maken. Is een dergelijke app beschikbaar?

    Beantwoorden
    • Stijn Creemers
      Stijn Creemers zegt:

      Dag Nicola, dank voor je reactie. Zover wij weten is een dergelijke app er nog niet, maar we zijn bezig om te kijken óf en hoe we dit kunnen oppakken samen met andere partij(en). Ik houd je op de hoogte!

      Beantwoorden
  2. Stijn Creemers
    Stijn Creemers zegt:

    Belangrijk is dat er per zorgafdeling en per tijdsmoment een limiet aan het aantal bezoekers moet kunnen worden opgeven. En wat ook erg belangrijk is, is dat zowel de afdeling als de receptie weet wie wanneer komt.

    Beantwoorden
    • Alma Engelhart
      Alma Engelhart zegt:

      Ik denk dat dit met datumprikker.nl heel goed kan. Hierin kun je een reeks van data aangeven. Afhankelijk van het aantal bezoekers die tegelijk mogen komen kun je dan de tijden ingeven. Je kunt ook nog aangeven hoeveel data/tijden iemand mag kiezen. Lijkt me de moeite van het onderzoeken waard!

      Beantwoorden
      • Stijn Creemers
        Stijn Creemers zegt:

        Beste Nicola en Alma, inmiddels hebben we een ‘how-to’ opgesteld waarin stap voor stap wordt beschreven hoe datumprikker.nl te gebruiken is voor het plannen van bezoek. De handleiding vinden jullie bovenstaand in het artikel of via deze link.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *